תגיות

,

אמא (שלי) ושתים מ-4 בנותיה מבקרות בוינה. (אני,הבכורה, ואפרת שהיא הבאה בתור אחרי)

זה טיול שורשים (תכננתי מוזיאונים, אני מקבלת במקום ובנוסף בתי קברות*, גן על שם אחד הדודים ויש עוד כמה הפתעות בדרך)

סבא שלי, אגון גולדשמידט, אבא של אמא שלי נולד בעיר הזאת ב1908 וב1920, כשהיה בן 12 התייתם סופית משני הוריו, ומשם מתחיל סיפור שבכל צד שאוחזים בו יש שובלים ארוכים ארוכים שאפשר לשקוע לתוכם ולשכוח הרבה מאוד דברים של בראשית. (של בראשית הסיפור של סבא שלי)

אפרת ואני (מנסות להפיל אחת את השניה לתוך המים הקפואים?? מה פתאום? לא אנחנו…ממש לא….) צילום: מירה צוקרמן

אנחנו יושבות שלושתינו בבית קפה והיא אומרת לנו, הבנות "אני אעשה את זה קצר"

ומתחילה לספר…קצר זה לא, ברור (טוב, לנו , הבנות , זה ברור אבל איך לעזאזל אני שוברת את הראש

איך אני מספרת את הדברים על גבו של הבלוג שלי?)

אני מקלידה אותיות בראש…ומוחקת, כותבת במחברת תוך כדי שהיא מדברת.

מתעוררת בבוקר בטוחה ש הנה

הכל ברור, כתוב

היא אמרה שהוא היה בכלא (ב-1939) באשמת שיתוף פעולה עם הקומוניסטים ושחלה בסקרלטינה**, ואושפז בבית חולים

ושעבר קשר סודי בלילה אחד "כל יהודי שמסוגל לברוח שיעשה את זה הלילה, כי מחר מתכוונים להעביר את כולם לטרייזנשטאט"

וסבא שלי ברח לגבול, ומצא שם במקרה כל כך ולגמרי את אח שלו ברונו שהיה גדול ממנו ב15 שנה ועלה איתו על אוניה לישראל….

תכתבי..אני לוחשת לעצמי (כרגיל)

תכתבי…מקסימום תטעי, אף אחד לא יראה ואז תתקני ותחייכי למצלמה.

תלכי ברחוב מחובקת עם אחותך ותשירי את סוף העונה כשהיא מבלבלת אותך בקול השני ומצחיקה אותך

god היא מצחיקה , אפרת….והיא ואמא שלי זה שילוב של…אוף

ועוד אומרים שאני היא זאת שדומה לאמא…

רבע מהשורשים שלי פה, שמינית מהשורשים של ילדיי

אני נושמת את האויר והקרקע איפהשהו למטה…

אבל אם אני רואה אותה, אז הכל בסדר..לא?

*בתי הקברות פה יפים

**ב'76 ההורים שלנו נסעו לאירופה, לחודש של טיול, ואנחנו הבנות נשארנו אצל דודים וחברים

היה קיץ וחם, ואני חטפתי את הסקרלטינה הזאת, שאז כבר היתה סתם מחלת ילדים.

סבא אגון שלח את סבתא שלי, שרה עד מצפה רמון, לדודים שלי כדי להביא אותי אליו לתל אביב.

סבתא כל הזמן אמרה "סבא כמעט מת מהמחלה הזאת" (בסוף הוא מת באמת, אבל אחרי שלוש שנים וממחלה אחרת)

פתאום אני מבינה את ההקשר…

הבנות שלנו, של אפרת ושלי כפי שנלכדו לפני שבועיים בקירוב במצלמה של סבתם מירה בטיול לחוף דור

(צילום: מירה צוקרמן)

